• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
پنج شنبه 29 آبان 1399
کد مطلب : 116261
+
-

دوچرخه‌سواری  فضای امن پارک هم می‌خواهد

دوچرخه
دوچرخه‌سواری  فضای امن پارک هم می‌خواهد

رامین آقایارسیس_شهروند دوچرخه‌سوار

سال‌های زیادی است که دوچرخه‌سواری می‌کنم. در حقیقت، دوچرخه بخشی از زندگی‌ام شده و رکاب‌زدن، حالم را خوب می‌کند. دوچرخه‌سواری یک ورزش، تفریح، سرگرمی و بازی و حتی این روزها وسیله‌ای برای رفت‌وآمد امن و سالم محسوب می‌شود. در بسیاری از کشورها، دوچرخه بخشی از ناوگان حمل‌ونقلی محسوب می‌شود و استفاده از آن قوانین خاصی دارد. هر‌چند این رویه در کشور ما هنوز نهادینه نشده، اما در مقایسه با سال‌های گذشته، رویکرد دوچرخه‌سواری بهتر شده است و این روزها شهروندان زیادی هستند که پذیرفته‌اند می‌توان از این وسیله نقلیه پاک برای انجام کارهای روزمره مثل خریدکردن، رفتن به محل کار و تحصیل استفاده کرد.
 تورق کارنامه مدیریت شهری نشان می‌دهد کارهایی در راستای توسعه حمل‌ونقل پاک انجام شده، اما هنوز کافی نیست و برای رسیدن به استانداردها فاصله داریم.
مهم‌ترین نکته که لازم می‌دانم به نمایندگی از طرف دوچرخه‌سواران اعلام کنم، نبود جای پارک امن برای دوچرخه در شهر است. سال‌ها پیش در برخی ‌معابر مانند خیابان انقلاب و زیر پل حافظ رَک هوشمند (محفظه هوشمند) ویژه پارک دوچرخه نصب شد اما آن سال‌ها دوچرخه‌سواری مانند امروز رونق نداشت و با استقبال مواجه نشد. البته این رک‌ها مشکلات نرم‌افزاری هم داشتند.

در شرایط کنونی که مردم راغب‌ شده‌اند از دوچرخه به‌عنوان وسیله رفت‌وآمد استفاده کنند، لازم است مدیران شهری تدابیری بیندیشند و جای پارک امن برای دوچرخه‌ها پیش‌بینی کنند. نبود جای پارک مطمئن به دغدغه دوچرخه‌سواران تبدیل شده ‌و با چاره‌اندیشی برای این دغدغه حتماً گام‌های بزرگی برای توسعه حمل‌ونقل پاک برداشته می‌شود. در این میان می‌توان از نمونه‌ محفظه‌های مدرن طراحی‌شده در شهرهای اروپایی بهره برد. به‌طور مثال، مدیریت شهری هلسینکی فنلاند ‌طراحی‌ ساده یک ایده‌پرداز برای پارک دوچرخه‌ها را اجرایی کرده است. بر اساس این طرح، قفسه‌هایی نصب شده که در فضایی به اندازه یک‌خودرو 10دوچرخه به‌سادگی به‌صورت امن پارک و قفل می‌شوند. مارکوس سپلا، طراح این قفسه‌ها می‌گوید: «مطالعات نشان داده دوچرخه‌سواران باعث رونق کسب‌و‌کار مغازه‌داران در خیابان‌ها می‌شوند. بنابراین فروشگاه‌ها بهتر است، دوچرخه‌سواران را هم به‌عنوان مخاطبی که سود بیشتری به‌دنبال دارد، درنظر بگیرند. اما مسلما کلید سود حاصل از این مسئله  به در دسترس‌بودن فضای پارک امن جلوی فروشگاه ارتباط دارد. نکته اینجاست که ساخت فضای پارک برای دوچرخه بسیار ارزان‌تر از خودرو تمام می‌شود.»
 

این خبر را به اشتراک بگذارید